donderdag 5 december 2013

Mens en MEDEMENS: Kinderen zien, kinderen doen na.


Kinderen zien, kinderen doen na; dit filmpje kan je eens bekijken. Het vraagt je even na te denken.

 

Ik vind dit een prachtig sensibiliseringsfilmpje! Het drukt je met de neus op de feiten. Vele mensen denken er niet bij na welke invloed ze uitoefenen op (hun)kinderen. Dit filmpje zet ouders, familieleden, opvoeders, onderwijzend personeel en al de anderen die al dan niet rechtstreeks met kinderen in contact komen er toe aan om na te denken over hun voorbeeldfunctie, en dus onrechtstreeks over hun gedrag.

Volgens mij staan vele mensen er echt niet bij stil dat kinderen nadoen, en dat je dan maar beter een positieve invloed kan hebben op je kinderen. Dan is dit een goed filmpje om mensen zich daarvan bewust te maken. Al heb ik wel het gevoel dat dit sterk verbeterd is de laatste decennia. In de tijd dat ik klein was, stonden in menig huiskamertjes een mandje met rookgerei, dat was toen volkomen normaal, hetzelfde als dat je nu een koekje wordt aangeboden bij je koffie. Presentatoren rookten op tv en de voertaal was dialect. Gelukkig worden mensen zich meer bewust van hun invloed en voorbeeldfunctie, maar er vallen nog heel wat mensen door de mazen van het net, vaak zijn het de mensen die deze sensibilisering het hardst nodig hebben, hierdoor het minst bereikt!  Dit is nogal vaak een probleem, we kunnen alleen ons best doen.

Ik moet wel zeggen dat ik me toch echt wel bewust ben van mijn invloed op mijn dochter, bv., al sinds haar geboorte sta ik er bij stil dat wij als ouders degenen zijn die haar voorbeeld zullen zijn, wij beïnvloeden haar dagelijks, en denken zo veel mogelijk na over die taak en verantwoordelijkheid. Wij zullen ook steeds een oogje in het zeil proberen te houden in wat betreft haar contacten, en we proberen haar al sinds ze communiceert met ons, te sensibiliseren over van alles in ons dagelijks leven.

Het is eveneens een oproep aan iedereen die aan de toekomst denken wil: wie bezig is met natuur bv. zal dit in de eerste plaats moeten voortonen aan onze kinderen. Hetzelfde geldt voor samenleving, vriendschap, naastenliefde, enz.

3 opmerkingen:

  1. Ik vind jou blog echt zeer goed... ik heb er nu al veel op gelezen en je verwoord alles zoals het is en zoals ik het denk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Gitte,
      Ik heb toch geprobeerd echt mijn best te doen, en ik heb echt mijn eigen mening proberen te verwoorden. Het doet toch deugd van zo'n reactie te zien.

      Verwijderen
  2. Beste Kelly

    Je hebt het helemaal bij het rechte eind, wanneer je zegt dat onze generaties meer inzicht hebben in de voorbeeldfunctie die wij hebben voor onze kinderen. Hoewel (inderdaad) niet iedereen dit door heeft. Ik heb 2 broers en qua opvoeding van hun kinderen zijn het echt 2 extremen, nochtans opgevoed binnen hetzelfde gezin en in dezelfde generatie. Hoe kan het dan dat ze zo verschillend denken over opvoeding? Ik kan daar eerlijk gezegd zelf geen antwoord op geven. Is het persoonlijk aanvoelen, intelligentie, eigen ervaringen, nog iets anders? Het is waarschijnlijk een combinatie van verschillende factoren. Sommige mensen willen het ook niet zien, heb ik de indruk.
    Dit is een onderwerp waar ik mij behoorlijk druk kan in maken, omdat ik weet dat ouders de belangrijkste personen zijn in het leven van kinderen, dat kinderen hun ouders nabootsen. Het maakt me soms zo kwaad als ik hen een slecht voorbeeld zie geven, vb. geen gordel dragen in de auto, roken in het bijzijn van kinderen, de straat zomaar oversteken terwijl het voetpad 2 meter verder ligt, door het rood rijden, papier op de grond gooien,... En ik zeg niet dat ik altijd het goede voorbeeld geef, maar voor mij lijkt dat zo logisch dat ik niet snap dat anderen dat niet lijken te beseffen. Of erger nog, het wel beseffen en er niks mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen