zaterdag 14 december 2013

MENS EN NATUUR: Onze ecologische voetafdruk


Ik ben even naar de site van het WWF gesurft en daar de vrijheid genomen mijn ecologische voetafdruk te gaan berekenen. Die staat momenteel op 5.8 ha. Dat ligt onder het gemiddelde van de Belgen, maar is natuurlijk GIGANTISCH groot ten opzichte van diegene waar ik recht op heb.

 




Je ecologische voetafdruk bedraagt:

5.8 ha, hetzij 58232 vierkante meter

Dit is een schatting van de oppervlakte die je jaarlijks gebruikt om je levensstijl te verzekeren



De duurzame voetafdruk: 1,8 hectare

Dit is de oppervlakte waar iedereen recht op zou hebben:

-indien wij niet meer willen verbruiken dat wat de aarde jaarlijks produceert (dus enkel het rendement verbruiken en niet het kapitaal)

-indien alle mensen dezelfde toegang zouden hebben tot de natuurlijke hulpbronnen

 

Nu ben ik even verder gegaan en gekeken waar ik allemaal kan op besparen, let wel, je kan alleen besparen op dingen die je tot nu toe nog niet deed, en ik heb ook eerlijk geantwoord, d.w.z. zaken waarvan ik weet dat ik die toch niet haal of van plan ben vol te houden, daar heb ik meteen neen op geantwoord. Dit was mijn nieuwe resultaat.

 
 



Proficiat!

Je bespaart

1930 m²

van onze planeet

 

Inderdaad, indien je deze engagementen een heel jaar toepast zal je ecologische voetafdruk met 1930 vierkante meter verminderen. Zo worden deze natuurlijke hulpbronnen ter beschikking gesteld voor anderen. Indien iedereen in Belgiƫ zo handelt, zal 19300000000 m2 (= 1930000 hectare) gewonnen worden

 

Het maakt me ook duidelijk dat het erg moeilijk, al dan niet onmogelijk is om te voldoen aan de eisen. Ik heb me geĆ«ngageerd voor een paar inspanningen, zoals een keer per week veggie eten, met de fiets naar het werk gaan, de verwarming een graad lager zetten, verse groenten eten i.p.v. af en toe vriesvakgroenten,…Maar ik ga ook voor de composthoop kiezen, dat is iets wat ik hier al een paar maanden probeer duidelijk te maken in huis, en haal ik het niet met groene overtuigelementen, dan gebruik ik de economische, dat werkt altijd stimulerend ;)

Een filmpje dat duidelijk demonstreert dat je zelf ook veel kan doen om zo veel mogelijk energie te sparen en bijgevolg dus ook je voetafdruk zal verkleinen is het volgende:

 
Bronvermelding:
 




Ghijs, I. (2010, oktober 14). Belgische voetafdruk bijna grootste ter wereld. De Standaard.

WWF. (2013). WWF. Opgeroepen op december 12, 2013, van Bereken je ecologische voetafdruk: http://www.wwf.be/nl/wat-doet-wwf/impact-verminderen/de-staat-planeet/bereken-je-voetafdruk/689?gclid=CPDFsM_LqrsCFURc3god5VwAvw

 


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten