dinsdag 17 december 2013

MENS EN NATUUR: MOS


MOS: Milieuzorg op school


 
Graag wil ik milieuzorg op schol, kortweg gezegd MOS voorstellen, al zal dat gelukkig voor redelijk wat mensen al wat bekend in de oren klinken, zeker degene die schoolgaande kinderen hebben, want al veel scholen zijn aangesloten bij MOS.

Wat is MOS?

Een milieuzorgsysteem op school is een geheel van maatregelen en acties waaraan iedereen meewerkt om de school milieuvriendelijker te maken. Kinderen en jongeren werken samen met hun leerkrachten, directie en schoolpersoneel dit milieuzorgsysteem uit op maat van de school. MOS biedt hiervoor educatieve en praktische ondersteuning. De concrete invulling van MOS bepaalt de school zelf.
Hieronder één van de zovele voorbeelden, hoe je MOS kan invullen. Natuurlijk zal dit aangepast moeten zijn, zo kan je op de basisschool niet dezelfde aanpak of ideeën gebruiken als in het secundair onderwijs.

 

Kenmerken of criteria voor MOS

 

* Betrokkenheid van de leerlingen

* Breeed draagvlak

* Communicatie

* Planning en visie

* Verankering

* Wereldburgerschap

 

Enkele inspirerende thema’s van MOS

* Afval

* Energie

* Mobiliteit

* Natuur

* Water

Op de site van MOS kan je een link vinden naar heel wat inspirerende schoolvoorbeelden. Ik heb er alvast wel wat inspiratie uit opgedaan, de link zit gebeiteld bij mijn favorieten.

Het project sluit heel erg nauw aan bij mijn eigen visie over milieuvriendelijkheid en duurzaamheid, want één van mijn persoonlijke pijlers is dat je de volgende generatie moet voorbereiden op een andere wereld, een wereld die zij zelf groener zullen moeten maken. We moeten af van het imago dat een ecologisch persoon automatisch een geitenwollensokkenmens is, eco MOET de norm worden!
En als toekomstig leerkracht vond ik dit in kader van mens en natuur een must om MOS er bij te steken. Laat dit ook een inspiratie zijn voor de lezers...
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten