zaterdag 14 december 2013

MENS EN NATUUR: De weggooitest.


De weggooitest: hoeveel voedsel gooit u in de vuilbak?
 
 

 


Ik noem me zelf een zuinig iemand, zeker als het op voedsel aan komt, andere mensen spreken me daar zelfs soms op aan, - vooral de verspillers eigenlijk- ik overdrijf daarin, sommigen noemen me zelfs onhygiënisch, en dat allemaal omdat ik nog een potje yoghurt eet dat een week over de houdbaarheidsdatum is, of dat ik soep kook van mijn verslenste slaatjes. Maar als ik de uitslag van de test zie, dan scoor ik het gemiddelde,… ofwel liegt iedereen onder het mum van de groepsdruk? Of heb ik ergens een fout gemaakt tijdens het invullen?  Al dat ik wel het een en ander kan nuanceren.  Ik eet geen brood van 3 dagen oud, neen, dat is ofwel op, of ik maak er een broodpudding van of zo (en die mogelijkheid stond er niet bij). Wat nog? O ja, ik heb dikwijls eten over na de maaltijd, maar dan kan je er nergens bij vermelden dat ik dat ’s anderendaags opeet.

Maar ik ga me nu geen heilige nomen ook hoor, ik gooi heus wel eens wat weg. Rot is rot, en te ver over de datum vliegt ook zonder pardon in de vuilbak. Er ligt heus wel eens een sneetje kaas te verkleuren achteraan in mijn koelkast, en als ik tot op de bodem van mijn fruit- en groentelade kom dan vind ik wel eens een soort opgekrulde versie van wat ooit eens een wortel of appel was geweest, natuurlijk vliegen die ook rechtstreeks de vuilbak in.

Laatst zag ik nog een reportage op VTM, nl. Telefacts waarin ons weggooigedrag aan de kaak werd gesteld. Er werd nog een lekkere maaltijd bereid met allemaal dingen die wij als brave Belgen weggegooid zouden hebben. Hier de link, zodat je de aflevering opnieuw kan bekijken. http://vtm.be/telefacts/artikel/leven-op-afval

We moeten er inderdaad eens leren bij stilstaan, want het is toch niet de bedoeling dat we dieren die gekweekt zijn om te consumeren zonder pardon de vuilbak in te kieperen! ( Cfr. Telefacts)

Ook al vind ik van mezelf dat ik weinig weg gooi, dan nog zou ik er meer moeten bij stilstaan. Misschien de volgende dagen toch even de oefening maken?
 
 
 
 

HIER MIJN UITSLAG VAN DE WEGGOOITEST.

 



Uitslag

Waarschijnlijk gooit u meer voedsel weg dan u denkt! Op basis van deze test scoort u gemiddeld op voedselverspilling. Jaarlijks gooit u ongeveer 50 kilo goed voedsel in de afvalbak. Dit komt overeen met wat we gemiddeld in Nederland weggooien. Dat kost …

… gemiddeld 155 euro per jaar. Voedselverspilling is een vorm van energieverspilling. Voordat een maaltijd bij u op tafel staat, hebben de ingrediënten vaak al een lange weg afgelegd. Producten worden geteeld, vervoerd, bewerkt en verpakt. Dit kost allemaal energie. Als u een bruikbaar product uiteindelijk weggooit, is dat allemaal voor niets geweest. Weggooien is zonde, want eten is om op te eten!

Voedselverspilling kent vele kanten. Let bijvoorbeeld tijdens het koken op dat u niet meer kookt dan de eters op kunnen. Twijfelt u of een maaltijd genoeg zal zijn, maak dan wat extra van iets dat u kunt bewaren en de volgende dag op kunt eten. Om goed inzicht te krijgen in hoeveel u weggooit, raden wij u aan het Invulformulier Voedselverspilling te downloaden. Hierop houdt u twee weken bij wat u aan eten weggooit, vervolgens rekenen wij voor u uit hoeveel kilo dit op jaarbasis is.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten