dinsdag 10 december 2013

MENS EN ZINGEVING: Wat is geluk voor mij?

Geluk wordt vaak iemand toegewenst, over geluk zijn honderden boeken geschreven, meestal tips, zoals '10 wegen die leiden naar geluk', of 'Het onzichtbare geluk van anderen', en ga zo maar door. Dat wil toch zeggen dat iedereen geluk zoekt of wil hebben of nog anders, gelukkig wil zijn.Als mensen één wens hadden, zouden er velen antwoorden dat ze voor altijd gelukkig zouden willen zijn, want dat zegt toch alles? Je mag aan iedereen vragen wat geluk is voor hen, en je krijgt telkens een ander antwoord, zoals hier: video geluk 6 miljard mensen Heel veel herkenbare zaken worden hier aangehaald; geluk zit in kleine dingen, zoals thuiskomen na een zware dag op je werk en dan zien dat er een heerlijke maaltijd klaar staat voor jou, of genieten van een lentezonnetje dat even verschijnt, maar huwelijken en geboortes kwamen ook veel ter sprake. Dat geld voor mij evenzeer, ik kan me nog perfect de moment voor de geest halen dat ze mijn dochter op mijn buik gelegd hebben, ik zie nog steeds haar ogen en voelde meteen al die warmte die er vanuit ging.
Er zijn ook mensen die zeiden dat geluk niet alleen in goeie dingen zit, of dat we het geluk soms niet zien. Voor nog anderen is geluk soms een grote opluchting, zo was er een man die vertelde dat zijn huis nog volledig recht stond na de storm Katrina in de VS., en hij voelde dat aan als een moment van intens geluk.
Ik denk dat er heel moeilijk een definitie te geven is van geluk. Ik ga er me dan ook niet aan wagen, maar ik wil jullie wel vertellen of toch proberen te vertellen wat geluk voor mij betekent.
Ik voel me over het algemeen gelukkig, zelfs op momenten dat ik verdriet heb of boos ben blijft dat algemene geluk gelden in mijn leven, al zal ik het op die momenten minder doorvoelen. Ik heb dan ook vele zaken in mijn leven die mij gelukkig maken, zoals een goeie partner, een prachtig en gezond kind, een mooi en droog dak boven mijn hoofd, leuke vrienden, goeie ouders, een diploma, en de kans om er nog eentje te behalen, ik kan elk jaar op vakantie, ik heb een goede gezondheid, enz.. Maar ik moet er wel steeds bij stilstaan, dat geluk voel ik niet dagelijks, of elk moment, dat zou tevens onmogelijk zijn denk ik, er moet plaats zijn voor andere gevoelens en/of emoties.
ik denk ook dat zoeken naar geluk een vorm van geluk is, ik kan me niet voorstellen dat ik niks zou ontbreken, echt alles zou hebben wat ik maar wenste. Naar wat zou ik dan nog kunnen verlangen? Hoe moest ik dan die zoektocht naar geluk gaan vervangen? Ik denk dat ik zou achterblijven met een enorme leegte.
Wat ik ook nog wil meegeven is dat je het geluk ook moet toelaten in je leven, je kan gelukkig zijn met een klein autootje van 18 jaar oud die je dagelijks naar je werk brengt, of net ongelukkig, want misschien wil je liever een grote 4x4? Misschien denken mensen vaak dat geluk hen toestromen zal, maar ik denk dat je grotendeels zelf voor je geluk moet zorgen, door te relativeren bv. Geluk wordt ook gekleurd door hetgeen je meegemaakt hebt, zo kan je een goede gezondheid als een extreem geluk ervaren als je zelf ten dode bent opgeschreven, of is een krotwoning in de sloppenwijken een geluk voor iemand die altijd buiten slaapt of in gevangenschap leeft.
Over geluk zijn ook al zo vele liedjes gemaakt, geluk zal altijd een inspiratiebron blijven voor iedereen. Maar ik wil wel besluiten door een korte samenvatting te maken van hetgeen ik gezegd heb hierboven.
* geluk zit in vele kleine dingen
* geluk zit in grote dingen
* geluk moet je herkennen
* geluk moet je toelaten
* geluk is subjectief
* geluk is soms gelinkt aan andere emoties
* gelukkig zijn is een soort levenswijze
* geluk kan je overkomen, maar je kan het ook ver moeten zoeken
* geluk is er niet altijd
* geluk is vluchtig

 
 
Ik wil ook graag volgend lied graag een plaatsje geven op m'n blog.
Gelukkig zijn geschreven door Raymond Van Het Groenewoud.
Hier in een versie gezongen door Sioen.
 
 
 
 
 
 
Ik krijg kippenvel als ik dit nummer hoor, maar het illustreert ook wel dat het zoeken naar geluk soms desastreuze gevolgen heeft. Zo is dit nummer geschreven ter gelegenheid van de begrafenis van een kennis van de zanger. Die kennis had zich nl. van het leven beroofd. Dit allemaal in naam van het geluk? Of wat het tegenovergestelde kan betekenen, ongelukkig zijn... dan liever dood?
 
Eigenlijk kan je uren doorgaan over het onderwerk geluk, en het leukste, of misschien beter gezegd het interessantste is als je dat samen met anderen kunt doen, wedden dat je er een ganse avond mee kan vullen?


1 opmerking:

  1. Misschien heb je wel gelijk dat we een ganse avond kunnen vullen over "geluk". Voor elke persoon is geluk anders. En soms zoeken we het inderdaad te ver. Misschien moeten we ook meer waarde hechten aan je spreuk : "Ik laat geluk toe mijn leven binnen te stromen." Geluk is soms heel dicht bij ons maar we staan er inderdaad niet altijd voor open.

    BeantwoordenVerwijderen