zaterdag 14 december 2013

MENS EN NATUUR: kalfke Willy

Dit videootje bewijst gewoon wat een hypocriete mensen we allemaal zijn als het op dieren aankomt.  Ik heb die historie  in de tijd dat het op televisie kwam gevolgd, maar echt vers ligt het natuurlijk niet meer in mijn geheugen natuurlijk, dus als ik hier en daar iets vertel wat niet helemaal meer strookt met de werkelijkheid uit het programma, dan excuseer ik me daar al voor, bij deze dus.

Het bewijst dus alleen dat we met z’n allen zeer hypocriet zijn. Er zijn in de tijd Facebookgroepen aangemaakt voor of net tegen de slachting van de kalfjes, terwijl er dagelijks kalfjes worden geslacht die we met z’n allen gaan halen bij de slager of supermarkt. Die eten we schaamteloos op, zonder nadenken, zonder Facebookgroepen, zonder tv-programma’s . We zorgen er met ons allen voor dat er dagelijks ganzen worden gedwangvoederd, dat de legkippen in kleine hokjes staan i.p.v. lekker rond te lopen in een kippenpark bv., dat vele vissoorten worden bedreigt met uitsterven, dat varkens dagelijks massaal hun dood tegemoet gaan, maar daarvoor eerst samengepakt in een vrachtwagen gestampt worden, enz.enz.

Maar wij als mens zijn ook even hypocriet als we met ons allen een actie ondernemen om één aangespoelde potvis te redden, we reageren massaal op Facebook als er foto’s op worden gezet van verwaarloosde paarden of honden, we springen bijna uit ons vel als we de beelden zien op het nieuws van de gefolterde angorakonijnen in Azië, maar we denken er nooit bij na dat wij dit allemaal zelf veroorzaken. Pas op ik ga mezelf hier absoluut niet gaan verschonen, want ik ben één van jullie, die hier gretig aan meehelpt , want ik ben zelf een vlees- en visconsument. Ik geef eerlijk toe dat ik de kip die ik vanavond op tafel zet niet zelf de kop kan afhakken, dan liep die gewoon nog rond en aten we wel een slaatje, maar ik ben er me wel al bewust van. Is dit een begin?? Ik denk dat we veel meer moeten doen dan er onszelf bewust van maken, we zullen ons gedrag moeten veranderen, meer verantwoord omgaan met dit. Ik zeg niet dat we met ons allen vegetariër moeten worden, de natuur heeft de mens ook zo geschapen dat hij in staat is dieren te overmeesteren en op te eten, dat zit gewoon zo in onze genen, leeuwen verslinden ook een levende gazelle, beren vreten ook een hap uit een nog levende zalm, maar we hebben ook hersenen en emoties meegekregen, en die moeten we ook gebruiken als mens, om na te gaan met welke kleine of iets grotere ingrepen we al veel kunnen betekenen. Zo zou dat op wereldvlak een enorm verschil uitmaken als we met ons allen 2 dagen geen vlees of vis meer zouden eten, en is het echt nodig om te overleven als mens om een ijzeren buis in de maag van een gans te proppen? Ik denk het niet hé.

Maar programma’s als deze, blogs als de mijne, en artikels uit talloze kranten en tijdschriften zullen het verschil niet gaan maken. Hulp en politieke moed is er nodig om hier betere keuzes in te maken, en ik bedoel niet op nationaal niveau of op Europees niveau, neen, op wereldvlak zal er een heuse gedragsverandering nodig zijn. We klagen steen en been over het milieu dat naar de haaien gaat maar ondertussen produceren en consumeren we wel rustig verder. De vleesindustrie is verantwoordelijk voor een enorme uitstoot van CO2-equivalent en draagt een grote steen bij aan de opwarming van de aarde. Drinkwater wordt in grote hoeveelheden in het dier en zijn voedsel gepompt. 30% van de totale landoppervlakte gaat op aan veeteelt: bossen worden gerooid, biodiversiteit verstoord, veel productievere landbouwgronden opgeofferd... Vlees is bovendien erg duur, zeker in vergelijking met gewassen die veel meer monden kunnen vullen. Het denken waard zou ik zeggen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten