woensdag 18 december 2013

MENS EN LIJDEN: Film: Oscar et la dame Rose; verwerking.


·         Vat je eigen mening over de film samen in drie kernwoorden:

Fantasie, echt, optimisme.

 

·         Is wat in de film aan bod komt (onderlinge relaties, gevoelens, ideeën) herkenbaar voor jou? Wat is wel herkenbaar? Wat niet?

 


Herkenbaar:

Herkenbaar voor mij is dat vele mensen niet weten hoe ze met lijden, in dit geval de nakende dood van een kind moeten omgaan.  Zo zie je de ouders van Oscar worstelen met hun gevoelens en ook de manier van omgaan met Oscar, ze durven de confrontatie niet aan te gaan. Madame Rose wil in eerste instantie ook niks te maken hebben met ziekenhuizen en lijden, het liefst van al bleef ze daar weg. De dokter die niks durft te zeggen tegen Oscar, de leraar die super veel toegeeft aan hem omdat hij toch dat arme zielige kankerpatiëntje is dat straks zal sterven. Volgens mij is dat het kernthema van de film.

 

 

Niet-herkenbaar:

De manier van omgaan met dit lijden door de professionelen in de film. Natuurlijk moet je dit in de film kunnen nuanceren, bepaalde zaken in de film zijn net uitvergroot om het duidelijk te maken aan de kijker ervan. Maar toch vind ik het geen mooi beeld van ziekenhuizen in het algemeen, het lijkt daar allemaal veel somberder dan het werkelijk is. Ik wil ook zeggen dat mensen in die wereld wel degelijk opgeleid worden om met die zaken om te kunnen gaan, al is er nog steeds verscheidenheid tussen hen, de ene kan dat altijd beter dan de andere.

 

 

Kies drie scènes uit de film die je hebben aangesproken (positief of negatief). Beschrijf ze zo duidelijk mogelijk en noteer per scène welke gevoelens voor jou de overhand hadden.

 


Beschrijving scène 1:

Oscar treft per toeval in de wandelgangen van het ziekenhuis  madame Rose, zij is haar eigen zelve en zowat de eerste persoon die hem eens niet als die zielige zieke ziet. Madame Rose vloekt en reclameert zowat op alles en iedereen terwijl ze daar pizza’s moet leveren. Oscar is daardoor positief geraakt en ze spreekt hem meteen aan. Hij glimlacht.

 

Gevoelens bij scène 1:

Ik ben blij voor Oscar dat hij ondanks alle somberheid in zijn leven die vrouw als iets positiefs kan zien en kan lachen met haar sterke aanwezigheid daar. Ik vond het die moment wel jammer dat madame Rose niet zelf doorhad dat zij op dat moment wel iets betekende voor Oscar.

 

Beschrijving scène 2:

Oscar is boos op alles en iedereen, en vooral op zijn ouders. Hij neemt het hen nl. zeer kwalijk dat ze niet met hem over zijn naderende dood kunnen praten.  Hij denkt ook dat hij zijn dokter en de verpleegkundigen teleurgesteld heeft door niet te kunnen genezen. Daarom heeft hij op een bepaald moment besloten niet meer te willen praten. De dokter vraagt raad aan madame Rose, ze weet het eerste niet goed, maar ze heeft al redelijk snel het briljante idee om hem brieven aan God te laten schrijven. Oscar staat er weigerachtig tegenover, want hij gelooft niet in God, ze hebben hem in de tijd ook iets wijsgemaakt over de kerstman en daarom besluit hij dat God dus ook niet kan bestaan. Madame Rose overtuigt hem dat zij ook niet in de kerstman gelooft, maar wel in God en Oscar stemt toe. Elke dag schrijft hij zo een brief naar God waarin hij zijn gedachten en gevoelens kan opschrijven, en elke dag iets vragen van de geest. Madame Rose bindt die brief vast aan een ballon en laat die zo op, want dat is de enige weg naar zijn adres.

 

Gevoelens bij scène 2:

Ik vond haar spitsvondigheid zo mooi, haar echtheid ook. Madame Rose speelt hier geen rol, ze is zichzelf, en daarom heeft het ook zo’n positieve impact op Oscar. Het was een vertederend beeld te zien hoe ze elke dag een ballon opliet in de tuin van het ziekenhuis.

En zo konden de artsen en de ouders, die door hun twijfels en angsten niet goed met Oscar konden communiceren toch te weten komen wat er in zijn hoofd omhing. Zo deed het de vader plezier dat hij zo’n pientere zoon had. Ik vond het alleen jammer dat de papa dit niet rechtsreeks aan Oscar gemeld heeft. Dat was volgens mij een gemiste kans.

 

Beschrijving scène 3:

Oscar heeft madame Rose geadopteerd in de loop van de film, en na de dood van Oscar komen zijn ouders aanbellen. Madame Rose durft de confrontatie niet aan te gaan, maar als ze nadien de deur opent vind ze een koffer van Oscar, gevuld met zijn bezittingen. Een begeleidende brief vermeld dat aangezien zij gedaopteerd is door hem ze alles van hem erft, ook zijn gedaopteerde beer. Madame Rose neemt hem stevig vast en verwerkt zo een beetje van haar immens verdriet.

 

Gevoelens bij scène 3:

Het is een zeer aangrijpende scène vind ikzelf, voor mij persoonlijk de meest aangrijpende zelfs! Het is een mengeling van immens verdriet dat getoond wordt, maar ook een manier die aangereikt wordt om met dat verdriet om te gaan. Het toont nog eens hoe Oscar echt in elkaar zat, en het is ook een beetje een vervulling van zijn wens.

 

 

Op welke manier hebben de drie scènes die je hierboven vermelde met je eigen levenservaring/levensvisie te maken?

 


Het was me meteen duidelijk wat de film wou duidelijk maken aan de kijker. Laat je geen masker opzetten als je in aanraking komt met lijden, ziekte en de dood. Vele mensen slaan in paniek en durven niet meer praten. Maar uit mijn eigen ervaring weet ik dat mensen daar wel veel behoefte aan hebben. Ook mensen die ziek zijn willen nog als mens behandeld worden, en niet als die zieke, of de zoveelste patiënt.

Daarmee wil ik echt niemand veroordelen, want het is geen aangeboren gave voor de meeste mensen om hier gepast mee om te gaan, maar het kan door ervaring en proberen geleerd worden. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld door mijn huidig beroep en heb geleerd er professioneel mee om te gaan, en heb dit al vele malen kunnen uitproberen, testen. Maar er zijn ook tal van situaties zoals eerder beschreven de dood van een pasgeborene, waar ik het ook niet meer zo goed weet. Maar ik weet wel dat ik de confrontatie niet uit de weg zal gaan als de ouders me er mee overvallen.

Het toont ook dat kinderen sterk zijn, veel sterker dan wij denken en dat zij nog de kracht hebben van de fantasie om de zaken te bekijken en te verwerken.

Lijden en dood kunnen we jammer genoeg niet mijden, maar we moeten er wel mee leren omgaan, en dat is volgens mij wat de regisseur ons ook duidelijk wou maken.

 

 

Wat wil de regisseur van de film ons duidelijk maken? Wat is volgens jou de boodschap die door de film wordt overgebracht?


Een beetje een herhaling van hierboven natuurlijk.

- Behandel de zieke als een mens

- Bekijk kinderen ook als volwaardige mensen die veel meer aankunnen en begrijpen dan wijzelf zouden denken.

- Durf de confrontatie aan te gaan met de naderende dood

- Blijf echt!

- In zelfs het diepste verdriet zit er iets positiefs

 

 

 

Wat zijn de gelijkenissen en de verschillen tussen jouw visie en die van de filmmaker op de behandelde thema’s (afhankelijk van de film die je koos kan dit zijn m.b.t. geloof, omgaan met de natuur, relaties, lijden)?


Gelijkenissen:

De grootste gelijkenis is dat het voor elke mens moeilijk is en blijft om de confrontatie met lijden aan te gaan, en hoe ga je om met de getroffene? Moet je die nu meer gaan toegeven? Daarbij verwijs ik naar de beginscène van de film waarin de leraar kop van jut is, maar niet boos meer is als hij weet wie de grappen verzonnen heeft.

Herkenbaar is de afwijzing die Oscar toont voor zijn omgeving, want die reageert niet zoals hij dat gewend was in het verleden, hij vraagt zich zelfs af of hij niks verkeerds gedaan heeft, en als hij de ware toedracht ontdekt wil hij zelfs geen contact meer met zijn ouders.

Dat je de nodige steun dikwijls uit heel onverwachte hoek krijgt, en daar zit naar mijn mening God voor iets tussen. Dat heb ik al vertelt in het thema ‘zingeving’ waar ik vertelde dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Maar het is ook wel anders te verklaren, hoe minder dicht je bij iemand gestaan hebt, hoe minder je jezelf kan verliezen, je hoeft geen rol te spelen, je kan gewoon jezelf blijven.

 

Verschillen

Ik kan me niet voorstellen dat er ergens ouders zouden zijn die hun kind niet zouden willen zien, zeker niet als het maar een paar dagen meer te leven heeft. Ik denk dat je dan elke moment die je samen nog hebt wil koesteren. Dat zie ik even goed in mijn huidige job, als mensen stervende zijn, is de familie vaak heel nadrukkelijk aanwezig, ze stoppen hun dagelijkse activiteiten en blijven zo lang als ze kunnen bij hun geliefde familielid, dat zou ik ook doen, en al zeker als dat mijn kind zou zijn.

Verschillen in ideeën en opvattingen heb ik anders niet veel gehad met de dingen die ik in de film heb gezien. Het is misschien een iets alternatievere manier van verfilmen, maar dat maakt het ok zo mooi en speciaal.

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten