maandag 9 december 2013

MENS EN MEDEMENS : Mijn zelf gekozen waarde.

De vraag was: Welke waarde is voor jou onontbeerlijk in de relaties tussen mensen?
 
Ik heb lang getwijfeld tussen geluk en respect, ik vind geluk een zeer belangrijke waarde, maar als ik het moet bekijken in relaties tussen mensen en niet alleen voor de mens op zichzelf, dan kies ik toch resoluut voor de waarde respect. Ik vind respect echt onontbeerlijk in de relaties tussen jezelf en je medemens, zonder respect kan je volgens mij geen goede relaties aangaan, dan wordt er enkel haat, vernieling, wanorde en vijandigheid gezaaid.

Voor mij illustreert bovenstaande foto hetgeen ik nu wil proberen duidelijk te maken. Zonder respect, geen contact, geen handdruk, geen goede relaties. De gekleurde hand staat dan symbool voor het feit dat respect er voor iedereen moet zijn, en daarmee bedoel ik niet alleen elk ras, maar ook respect voor elke leeftijd, respect voor mannen én vrouwen, respect voor elkaars cultuur, respect voor zieken, respect voor elke mens die iets voor je doet, en ga zo maar door. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, hoe snel hebben mensen geen oordeel klaar op basis van veralgemenen? en dan nog iets, respecteren gaat over het respecteren van het 'goede', maar dan stelt men zich de vraag: " Wat is het goede?" Dat is voor iedereen anders. dat is subjectief gekleurd. Zo vraag ik mezelf af of iets of iemand begrijpen, gelijk staat aan respecteren? Volgens mij is het nog net iets anders, maar het leunt er wel sterk bij aan. Zo kan ik begrip opbrengen voor iemand die steelt uit armoede bv. maar hoe kan je dat dan respecteren? Als ik dat dan veralgemeen, dan durf ik wel zeggen dat ik veel respect heb voor die mensen, je moet het maar doen, dag in, dag uit. Ik verwijs daarvoor graag naar de bijdrage over "arm Vlaanderen".

Maar respect in relaties tussen mensen stopt niet met respect voor de mens alleen, er wordt ook van je verwacht dat je hun bezittingen respecteert, niet gaat stelen, beschadigen, ...
Er is nog het respect voor de natuur, zo kan je daar met kinderen heel veel rond bezig zijn en ze zo warm maken voor een groenere wereld, want zo ton je ook respect voor je medemens, want als onze planeet er aan gaat dan gaat je medemens daar ook aan kapot!

Ik vind respect een zeer brede waarde, je kan er zo veel kanten mee op: Zo kan je de waarde respect ok gebruiken op school als een jaarthema bv. en dan kan je elke maand een ander onderwerp binnen dit thema gaan behandelen
* respect voor je materiaal
* respect voor je medeleerlingen, dat kan je nog gaan onderverdelen in subthema's zoals pesten op school bv.
* respect voor de lokalen, het onderhoudspersoneel, technische ondersteuning,... laat je leerlingen eens zelf nagaan wat er nodig is om alles tip top in orde te houden, of laat ze het eens zelf doen.
* respect voor het milieu; afval sorteren, sluikstorten, papiertjes gaan opprikken langs de weg,
* respect voor de dieren
* respect voor het gezin
* respect voor diversiteit op school, de samenleving,... iedereen is anders, en toch gelijk.
* respect voor je lichaam: zo kan je voor hetgeen je van de natuur gekregen hebt zorgen door gezond te eten, te  bewegen, niet te roken, te drinken of andere rotzooi er in te gooien.
en zo kan je maar blijven doorgaan.
 
 
Ik kan me geen samenleving, school, gemeenschap, gezin inbeelden zonder respect, daarom is dit voor mij een onontbeerlijke waarde.
Om tegemoet te komen aan de andere waarde die voor mij ook o zo belangrijk is, nl. geluk, kan en durf ik zeggen dat als iedereen respect zou tonen, ook iedereen weer een beetje gelukkiger zou worden...
 
 



9 opmerkingen:

  1. dat heb jij mooi verwoord.
    Wat je zelf geeft krijg je ook terug.
    In mijn ogen draait heel veel rond respect.
    Bij gebrek aan respect voor jezelf of voor anderen zal ook heel veel niet lukken, jezelf graag zien is dan dan moeilijk en andere graag zien is dan onbestaand.
    Respect overkoepeld zeer veel.
    Zeer goede keuze om dit als je belangrijkste waarde te zien.

    Groetjes
    Gitte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Kelly,


    Ik zou het niet beter kunnen verwoorden, moest iedereen zo denken en zo handelen zou de wereld er heel wat mooier uitzien. Prima gezegd Kelly!

    Groetjes Georgette G.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Kelly,

    Ook ik koos voor de waarde respect, omdat ik vind dat al de rest daaruit voortvloeit. Ik vind de voorbeelden die je aanhaalt op school- en klasniveau heel inspirerend. Respect is een waarde die op zoveel verschillende niveaus bestaat en bovendien de basis is van elk menselijk contact. Nog voor er een ontmoeting plaatsvindt, is de aanwezigheid van respect noodzakelijk om de ontmoeting tot een succes te maken.

    Groetjes,
    Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kelly,

    Je hebt de nagel op de kop geslagen met jouw uitleg over respect. Het is iets wat overal en voor iedereen aanwezig zou moeten zijn! Ik volg je dan ook volledig!

    Groetjes,
    Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goede uitleg omtrent jou gekozen waarde. Ik heb zelf ook voor respect gekozen en kan me helemaal vinden in jouw mening. Respect is iets wat wederzijds moet zijn en wat je zelf ook moet verdienen.
    Het idee rond het jaarthema vind ik heel interessant en een goede manier om kinderen te leren om met elkaar om te gaan met respect.

    Mooi gedaan.

    groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Kelly

    zoals veel anderen en jezelf heb ik ook voor 'respect' gekozen. Het is een allesomvattende waarde, vind ik. Want als je respect hebt voor anderen, dan zal je ook proberen om eerlijk te zijn; je bent verdraagzamer (vb. wanneer je respect hebt voor kinderen, weet je dat ze moeten spelen en daar kan je beter tegen),... Respect kan inderdaad ook ruimer gezien worden dan binnen de relatie van 2 mensen. Respect voor elkaar, respect voor jezelf (daar begint alles mee), respect voor de natuur, respect voor spullen,...

    Alleen denk ik dat respect iets is waarnaar je moet streven, dat het niet constant in jezelf aanwezig is. Want ik heb het bij sommige personen toch moeilijk om respect op te brengen voor hen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kelly,
    je hebt helemaal gelijk als je zegt dat respect een brede waarde is. Het is een waarde die kan aanzetten tot heel veel andere waarden in het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Kelly,
    Ik heb deze waarde ook gekozen net als vele anderen. Het is waar dat respect een brede waarde is. Ik heb het in mijn tekst zelfs een basiswaarde durven noemen. Veel van de andere waarden vloeien hieruit voort. Zonder respect kunnen deze waarden ook niet bestaan. Het is zo dat respect meer is dan enkel respect in relaties. Het gaat om respect voor je medemens en je omgeving, zolang dat er niet is, kan je geen respect hebben voor de rest. Respect kan je ook niet eisen, je krijgt respect, maar moet het ook verdienen. Als je zelf vind dat je dit niet verdient, zal je het ook niet krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen