dinsdag 19 november 2013

MAATSCHAPPIJ: Arm Vlaanderen

link naar de website van de redactie.
Bekeken op 19/11/2013.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/panorama/EP_130620_Panorama_armoede

Een beklijvende reportage van het programma Panorama.
Voor de verandering eens niet bekeken vanuit politiek standpunt waarin ze ook deskundigen aan het woord laten, maar vanuit het standpunt van de betrokkenen zelf, en dan vooral de kinderen.
Ik hoorde een alleenstaande vader zeggen, ik vind mezelf niet arm, ik ben dat gewoon. Is een zin die me is bijgebleven: de armoede gewoon zijn...
Ik moet zeggen dat ik respect heb voor al die mensen, zij zijn vaak in de armoede geboren of gedwongen.
Dan heb ik het nog niet gehad over de alleenstaanden of alleenstaande ouders.
Je balanceert meteen op de grens van armoede of je zit er in. Er zijn maar weinigen die er niks van merken. Ik ben zelf een tijdje alleenstaande moeder geweest, en dankzij de hulp van ouders voor kinderopvang geraak je er , want anders zou ik mijn toch goedbetaalde job als verpleegkundige hebben moeten opzeggen, want je kan je kind nergens 's nachts bij de onthaalmoeder afleveren, en dan heb ik het nog niet eens gehad over vroeg- en laatdiensten.
De samenleving is vooral gericht op tweeverdienende gezinnen. Bij ons op het werk bv. hebben ze sinds een paar maanden een eigen crèche, maar die dekt niet eens het aantal uren die je daar moet werken. Ok. ze start iets vroeger dan de reguliere opvang, maar je kan je kind daar niet zelf heen brengen als je een vroegdienst hebt. Als je een dagdienst hebt, moet je je ook al reppen om het einduur nog te halen. Dan is het antwoord van de directie: " Jullie zijn toch met 2" Zo zie je maar, er wordt weinig gedacht  aan alleenstaanden. En dat is nog maar één voorbeeld.

De vicieuze cirkel: Je wordt als kind geboren in een arm gezin, dan heb je niet al de kansen. Zoals studeren bv. want studeren is dé mogelijkheid om hogerop te geraken, maar dat kost geld, geld dat die mensen niet hebben. Dan worden die kinderen later zonder of enkel een secundair diploma de arbeidsmarkt opgestuurd en daar worden ze dan niet met open armen ontvangen.
Maar ze krijgen ook minder kansen op bv. ontspanning, ze kunnen niet op vakantie, laat staan een dagje naar zee!
Hier heb ik vooral onthouden dat je als leerkracht best niet vraagt waar de kinderen deze zomer op vakantie geweest zijn de eerste dag van het schooljaar, maar vraag dan bv wel naar de activiteiten die ze gedaan hebben, zoals fietsen, zwemmen, enz. Zo voelen die kinderen zich minder achteruit gestoken. Want zoals in de reportage te zien was, die kinderen schamen zich er wel voor.
De maatschappij is hard, ook de kinderen zijn naar elkaar toe hard. Zo hoorde je dat die jongen gepest werd omdat hij geen modieuze kledij droeg of de bottines van zijn zus moest afdragen.
Ze leven zelfs met een schuldgevoel t.o.v. hun ouders als ze denken aan speelgoed, een paar nieuwe schoenen of een bril omdat ze slechter zien... dan denk ik " die worden snel volwassen" Ik vind zoiets schrijnend.

Maar die harde maatschappij die de mensen op straat na staart, scheldwoorden tegen ze roept en ze nawijst, diezelfde maatschappij bevat ook weldoeners, vrijwilligers die zich dagelijks, wekelijks of maandelijks inzetten voor een project als moeders voor moeders bv. Er worden gelukkig ook voedselbedelingen voorzien, maar dat treft die mensen ook in het diepste van hun ziel, ze hebben ook hun trots! Laten we daar ook eens aan denken.

Het eindigde wel mooi met hoopvolle woorden van de welbepaalde ouders die stuk voor stuk hoopten dat hun kinderen of kleinkinderen de vicieuze cirkel konden doorbreken, en dat er voor hen een betere toekomst in het verschiet ligt.








Ik denk ook nog even aan een boek dat ik een tijdje geleden gelezen heb:
( dit te danken aan mijn verslaving, het lezen van waargebeurde verhalen)





Ik ben iemand/niemand


hieronder even een samenvatting:


Armoede zit in Vlaanderen vaak verborgen achter anonieme gevels. Toch is het een harde realiteit voor één op tien gezinnen.
Ik ben Iemand/Niemand is het unieke verhaal van Emilie en haar gezin. Voor het eerst slaagt iemand erin om van bij haar geboorte tot vandaag, 31 jaar later, alles neer te laten schrijven in een roman. Ze vertelt over haar turbulente school- en liefdesleven, maar vooral over een leven in generatie -armoede in onze welvaartsmaatschappij.
Met Ik ben Iemand/Niemand publiceert Guy Didelez opnieuw een aangrijpend, romantisch, soms humoristisch verhaal, dat je niet licht zal vergeten. Het is vooral een boek dat respect afdwingt voor de kracht en de overlevingsvaardigheden die bij gezinnen in armoede dagelijks aan de orde zijn.
Guy werkte voor dit verhaal samen met Lieven De Pril, die professioneel en als vrijwilliger actief is bij Welzijnszorg -Armoede Uitsluiten en de vzw Welzijnsschakels, waar armen het woord nemen. Hij bouwde via deze werking vriendschapsrelaties op met veel gezinnen in verborgen armoede. In augustus 2007 vroeg één van hen om hun levensverhaal uit te schrijven.
In het nawoord wordt de inhoud in een breder kader geplaatst want het staat model voor het leven van veel andere mensen die generatie-arm zijn. Deze website brengt interviews met de hoofdfiguren en achtergrondinformatie. Er wordt een vormingspakket aangemaakt voor de hulpverlening en onderwijswereld en om mee aan de slag te gaan bij groepen of verenigingen van mensen in armoede. Er zijn plannen voor een theaterbewerking.

( bron tekst samenvatting: http://www.ikbeniemandniemand.be/ geraadpleegd op november 20)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten