dinsdag 19 november 2013

MAATSCHAPPIJ: Bond Zonder Naam werkt aan een betere samenleving

Ik kan jullie allen verwijzen naar de website van BZN.

http://www.bzn.be/nl/home

Ik heb een aantal zaken uit de site gekopieerd en wil deze eens delen met jullie
( Alles wat gekopieerd is staat cursief gedrukt)
voor linken verwijs ik door naar de officiële site van BZN

 

Uw solidariteit is nodig, nu meer dan ooit!

Bond zonder Naam roept gans Vlaanderen op om in beweging te komen voor de warmere samenleving waar we allemaal van dromen. Veel kwetsbare groepen kunnen jouw steun gebruiken. Denk maar aan de slachtoffers van de natuurramp in de Filipijnen. Ook het basiswerk van Bond zonder Naam dat opkomt voor kwetsbare groepen hier dicht bij ons, kan een duwtje in de rug gebruiken zoals bv. de nakende winteropvang voor daklozen en eenzamen in het BZN Café zonder Bier. Geef dus organisaties die opkomen voor deze kwetsbare groepen vleugels en organiseer een inzamelactie via Music for Life. Samen komt die warmere samenleving heel dichtbij!

Een warme oproep aan ons allemaal om eens te denken aan onze naasten. De samenleving zou er inderdaad beter en 'liever' uitzien als we dat allemaal eens zouden doen. Ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat we niks geven, maar ik ben er van overtuigd dat we meer mensen kunnen bereiken, en daar kan je zelf voor zorgen.
Ik zou mezelf hier even de opdracht willen meegeven een paar mensen warm te maken om er een beter samenleving van te maken, bv. Iemand vragen of stimuleren een gift te doen voor de getroffen mensen in de Filipijnen. Ik ken ook wel een paar mensen die wat meer vrije tijd hebben dan dat ze nodig hebben... ik kan ze misschien warm maken voor vrijwilligerswerk? Ik weet uit ervaring dat je daar niet alleen een ander gelukkig mee maakt, maar ook jezelf.




Wat doen we?

Bond zonder Naam werkt met waarden

Achter de inspirerende spreuken van Bond zonder Naam schuilt een breed vertakte pluralistische beweging. BZN brengt universele menselijke waarden in de praktijk door met concrete projecten de gemarginaliseerde mens opnieuw in het centrum van de maatschappij te plaatsen. Dit basiswerk krijgt een maatschappelijke dimensie via cross mediale sensibiliseringscampagnes gericht aan burgers en beleid.

De spreuken van Bond zonder Naam zijn het visitekaartje voor een breed aanbod aan projecten. Alle initiatieven die we nemen, verwijzen bovendien nog steeds naar die allereerste spreuk: ‘Verander de wereld, begin met jezelf’.

In de jaren '60 en '70 heeft Bond zonder Naam onder de bezielende leiding van Phil Bosmans pionierswerk verricht:

  • Werkhuizen MIN, de eerste beschutte werkplaats van Vlaanderen
  • Home Anne-Françoise, het eerste opvanghuis voor vrouwen
  • Hotel MIN, het eerste opvanghuis voor ex-gevangenen
  • Damiaanhuis, beschut wonen voor sociaal gehandicapten
  • De Foyer, onthaal- en integratiecentrum voor etnische minderheden
 
Vandaag werken we rond geweldloosheid, opvoedingsondersteuning, armoedebestrijding, gelijke kansenrecht, interculturele ontmoeting en zingeving. 
 

Maak kennis met onze projecten




Even in de verf zetten wat de BZN betekent en doet, het is meer dan alleen de alom gekende spreuken verdelen. Dit gaat over vereenzaming, ellende, armoede, integratie, discriminatie, diversiteit, huiselijk geweld, partnergeweld, mishandeling, denken aan de zwakkeren in onze samenleving.
Het meest typerende is hun allereerste spreuk:

'Verander de wereld, begin met jezelf'

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dit is waar ik nu al de ganse tijd mee bezig ben; ook bij mijn commentaar bij de lezing van professor Verhaeghe heb ik het steeds gezegd; begin bij jezelf. Ik vind waarden zoals zorgzaamheid, integriteit en verdraagzaamheid enorm belangrijk. Ik sta nu in een zorgzame job en ik weet zeker dat onderwijs ook een zorgende job is. Ik ga er alleszins vanuit dat ik iets kan betekenen voor die kinderen en ik ga die kinderen warm maken voor een beter zorgzame, sociaalvriendelijke en interculturele samenleving. Ik wil ze er rechtsreeks mee in contact brengen zodat ze niet moeten wachten zoals de meesten onder ons tot we zo iemand door omstandigheden tegenkomen en dan pas denken,       " die mens is nog zo slecht niet" of " amai, die mens heeft toch ook al veel tegenslag gehad, het is zijn/haar eigen schuld niet".
Ik hoor heel dikwijls mensen in mijn omgeving zeggen, er werkt bij ons een moslim of een zwarte, of wat dan ook... en die valt heel goed mee. Dat is een beetje de fout van de media algemeen denk ik: Wanneer komen die mensen in het nieuws? Om te zeggen dat het criminelen zijn, of dat ze rellen schoppen in een of andere stad... Dat mogen wij niet veralgemenen! Laat ons van nader kennis maken met die mensen, of dat nu mensen zijn met een andere geloofsovertuiging, of een andere huidskleur, een eenzame, een dakloze of een gedetineerde.... Ik zou zeggen, Leer er eens eentje kennen!

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten