Taken te laat indienen
CASUS:
Voor
de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd
worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook
altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun
opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers
accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd. Is dit rechtvaardig?
Mijn eerste mening is neen, dit is niet rechtvaardig. Vanwaar komt die mening? Ik bekijk deze casus meteen vanuit het perspectief van de voorbeeldige student of leerling die zijn/haar taak wel netjes op tijd heeft ingediend. Je kan dan wel menselijk wezen en zeggen: “ Wat stelt 1 dag te laat nu voor?!”, maar wat doen we dan met 2 dagen te laat? Dat is amper 1 dag na die eerste dag te laat, en de derde, de vierde en de vijfde dag? Waar trek je dan in hemelsnaam de grens? Want als ik een student zou zijn die een 0 kreeg omdat ik 2 dagen te laat was en een medestudent behaalt een A of B omdat zij/hij maar 1 dag te laat was dan kwamen al mijn haren overeind denk ik. Ik zou meer kunnen leven met het feit dat ik niet geslaagd was omdat ik het gewoon na de deadline heb ingediend, dat is dan misschien hard, maar alleszins meer te rechtvaardigen, want dan was de regel voor iedereen gelijk. Maar we mogen niet kijken enkel en alleen vanuit 1 standpunt daarom heb ik er het ethisch model even bijgehaald en zal ik deze casus daar eens aan toetsen.
Praktisch ethisch model.
Grondhouding aannemen:
Voor leraren kunnen we de grondhouding
concretiseren als echtheid, aanvaarding en empathie.
Echtheid: Ik moet mezelf zijn als leraar en geen rol
spelen, ik mag mijn eigen mening hebben, maar ik zal die naar buiten dragen op
een respectvolle manier, met eerbied voor de ander.
Aanvaarding: ik aanvaard de leerling zoals die is, met
zijn/haar eigen identiteit. Ik ga daarom nog niet akkoord met wat die doet of
laat, maar zal die wel aanvaarden en toon ook die aanvaarding, anders kan men
niet van aanvaarding spreken vind ik.
Empathie: ik probeer me in de plaats van de leerling te
zetten, de zaak bekijken vanuit zijn/haar standpunt. Zo heb ik geen eenzijdige
kijk, en zal ik bijgevolg ook anders gaan oordelen.
Belangrijk is ook dat ik in dialoog treed, daarom
zal ik vragen aan de student/leerling in kwestie wat de reden is van het
laattijdig indienen, want er kunnen veel mogelijke oorzaken zijn van het
laattijdig indienen. Daardoor zal de kwaliteit van mijn reflectie beter worden.
Situatie analyseren: ik moet nagaan als
leerkracht of ik voldoende informatie heb om hierover te oordelen. De reden,
oorzaak? De voorgeschiedenis, enz.. het doet me wel een beetje denken aan de
rechtspraak, je moet alles in overweging nemen, en daarna pas een oordeel
vellen. Hier streef ik naar het best menselijk mogelijke.
Handelingsmogelijkheden onderzoeken: ik probeer alle
mogelijke opties te overlopen. De meest voor de hand liggende en de
makkelijkste is natuurlijk streng zijn en de regels nauwgezet opvolgen, maar
dan krijgt die student een 0, en misschien heeft zij/hij zich er wel voor
ingezet, heeft zij/hij de leerstof onder de knie en kan hij/zij ze toepassen
zoals gevraagd, maar is de student enkel een vergeetkous, of heeft hij/zij niet
gelezen dat die opdracht vandaag binnen moest zijn.nu moet ik me ook afvragen
war ik de klemtoon ga leggen; vind ik het belangrijk dat de leerstof begrepen
wordt, of ga ik hier eerder gaan oordelen naar attitudes ?
Motieven verhelderen: het is belangrijk na
te gaan welke motieven iedereen heeft, deze kunnen bv. ingegeven zijn door
eerdere positieve of negatieve ervaringen. Deze zullen zeker meespelen in het
nemen van een beslissing of oordeel.
Effecten inschatten: ik moet me afvragen wat
de effecten zullen zijn van mijn beslissing. Ik ga die effecten na op lange en
op korte termijn. Deze zullen ook ingekleurd en getekend worden door mijn eigen
idealen en overtuigingen, persoonlijk wil ik menselijk, empathisch, maar ook
rechtvaardig zijn. Ik ga nadenken over welke gevolgen dit heeft voor iedereen,
ook voor de mensen die wel op tijd hebben ingediend. Zo kan je bv. Na gaan
denken over een systeem dat mensen beloond die op tijd inleveren, door ze bv.
extra punten te geven en bij de laatkomers ergens punten af te trekken, maar ze
toch een kans te bieden op slagen. Het beste lijkt het mij hierover goede
afspraken te maken, maar veel zaken zijn gewoon niet te voorzien, en moet je al
leerkracht kunnen over reflecteren.
Intuïties uitspreken: dit zijn de reacties
die bij je opkomen zonder erover te hoeven nadenken. Dit heb ik meteen
geschreven na het lezen van deze casus, nl. dat ik dit niet rechtvaardig vind
en dat je dan moeilijk ergens anders een grens kan gaan trekken. Je ziet dat
dit iets totaal anders geeft dan wanneer je wel over deze casus nadenkt, bij
mij althans, iedereen is vrij hierop een andere mening na te houden.
Normen verduidelijken: deze bevatten
richtlijnen voor het handelen, zo kunnen er vanuit de school normen bestaan
i.v.m. het oordelen over zulke dingen en ben je er als leerkracht aan gebonden
? Maar alsnog vind ik dat je dan nog
steeds in dialoog kunt treden met alle
partijen als de reden voor het laattijdig zijn gegrond is.
Waarden evalueren: ik zal hier naar mijn
eigen waarden moeten gaan handelen, maar deze waarden kunnen ook botsen, zo
draag ik rechtvaardigheid van nature hoog in het vaandel, maar deze botsen met
de waarde van respect, compassie, menselijkheid, wijsheid,… hier ga ik een
waardenschaal moeten opmaken en kijken welke waarde voor mij, of voor mij als
leerkracht, van hoger belang is dan de andere. Dit is nooit makkelijk, want
ethische vragen zijn steeds dillema’s, je moet keuzes maken.
Ik zou zeker gaan toetsen aan het ethisch model en
alles in overweging gaan nemen. Daarom kan ik geen algemeen bindend besluit
vinden, maar is zoiets afhankelijk van elke afzonderlijke situatie, en wordt
die enorm ingekleurd door je eigen waarden, idealen en overtuigingen. Het is
zeker de moeite waard hierover te gaan reflecteren, het kan je zelfs helpen om
je besluiten te argumenteren.
bronvermelding:
bronvermelding:
Cumps, D., Provoost, D.,
Vermaut, D., & Gardin, B. (2004-2013). Lerarenforum. Opgeroepen op
december 9, 2013, van Lerarenforum:
http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=2945&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=09c99e51dfd3107a665e229131619d30
Geen opmerkingen:
Een reactie posten